Bra broar byggs med bra verktyg. Two Striper diamantinstrument!
Text | Text | Text |Reset Size

Inte för att vi säljer intraoralkameror, men…

May 14, 2014

Jag vet inte hur många gånger jag stött på människor som fått en kompositfyllning och sedan klagat över hur dyr den var.

Ofta har man gått hem, tittat i badrumsspegeln och sedan konstaterat att man inte ens sett det som var så dyrt.

När jag påpekar att fyllningen troligtvis kommer sitta där resten av livet och att personens hårpermanent kostar mer och varar i 3 månader, blir svaret ofta: ”Men det är ju en annan sak!”

Så…om jag vore tandläkare skulle jag använda min intraoralkamera för att visa patienten hur illa det ibland ser ut, och sedan den färdiga lagningen. Jag är övertygad om att en stor majoritet patienter helt plötsligt skulle känna att de fått valuta för pengarna, eller kanske till och med att de kommit undan ganska billigt.

Nu tror jag inte detta bara är bra för att visa hur mycket man fått för pengarna, att patienten har så god kännedom som möjligt om behandlingen måste vara ett ytterligare plus, kanske kan det t.ex fungera som effektiv motivation för förbättrad munhygien.

Det vore roligt att höra om någon av er avvänder kameran på detta sätt, alltså som ett sätt att kommunicera information till patienten, eller har jag tänkt fel..?

- michael åhgren

En del är över 40.

Apr 29, 2014

En gammal god vana, som numer verkar bortglömd, är att ta hänsyn till de som är över 40, eller som av andra anledningar inte har perfekt syn.

Jag har nu infört denna hänsyn på vår hemsida så att de som önskar lätt kan välja ett större typsnitt (eller ett mindre om man gillar det.). Detta gäller bara brödtexten då rubrikerna bör vara tillräckligt stora ändå.

Klicka på lämplig teckenstorlek till vänster under menyn. Hemsidan kommer minnas ditt val i 7 dagar. Om du kommer tillbaka senare så är det bara att klicka igen. 

Om du undrar hur detta går till så kommer här en kort beskrivning:

Vår hemsida sparar en liten textfil med något av värdena 12, 14 eller 16, på din dator. Denna fil kallas en ”kaka”, eller mer vanligt ”cookie”.

Kakan lagras i 7 dagar i din dator innan den raderas automatiskt.

Om du inte väljer någon teckenstorlek så används ingen kaka för detta.

De flesta hemsidor använder denna teknik och köp på Internet vore t.ex omöjligt utan kakor. Internet är nämligen ”stateless”, d.v.s servern har ingen aning om vem du är och ser därför varje anrop som en ny person. 

För att hålla reda på att du är den som vill ha större teckenstorlek, läser servern kakan, som vi sedan kan använda för att ge dig önskad teckenstorlek.

Lätt som en plätt!

- Michael Åhgren

Behövs verkligen 2.000 olika diamantinstrument?

Apr 07, 2014

Detta är en bra fråga då de flesta tandläkare tenderar att arbeta med ett mindre och mindre sortiment ju längre i karriären man kommer.

Det paradoxala är att när man vill ha ytterst få olika typer, så ska de helst vara utformade exakt som man vill ha dem…och då måste vi ha mycket att välja på!

En del kombinationer av form och kornstorlek säljs så sällan att vi egentligen borde ta bort dem ur sortimentet, men det gör alltid någon ledsen. Därför tar vi aldrig bort några Two Stripers. Vad vi i stället gör är att ta hem dem vid förfrågan, leveranstiden blir med andra ord längre (uppemot 4 veckor i stället för 2-3 dagar) men fördelen är att allt går att få ur det enorma sortimentet, om man har lite tålamod.

Vi hoppas och tror vi att våra kunder tycker det är bättre med lite väntetid (för några produkter) än att få beskedet att "varan har utgått".

- Michael Åhgren

Webbfällan

Apr 03, 2014

Nästan alla företagare ägnar sina webbsidor åt att berätta om allt man är bra på.

Väldigt få berättar det som de presumtiva kunderna/patienterna vill veta.

Så, oavsett om du har en hemsida, eller tänker skaffa en, fråga dina kunder vad de tycker är viktigast och vad som fick dem att välja dig.

Det finns roliga exempel på hur fel det kan bli. Ett företag lade ner mycket tid och pengar på att utbilda sina säljare, något man gjorde en stor grej av på hemsidan.

Vid en kundundersökning visade det sig att det kunderna uppskattade mest var de generösa öppettiderna, de välutbildade säljarna kom rätt långt ner på listan.

Givetvis drog man lärdom av detta och nämnde sedan öppettiderna på alla möjliga och omöjliga ställen på hemsidan.

Sensmoral, var alltid beredd på att andra ser på din verksamhet med helt andra ögon!

- Michael Åhgren

Vad hände med hypnosen?

Mar 31, 2014

Var det på 90-talet, eller ännu tidigare, som många tandläkare gick på kurs i hypnos? Sedan blev det liksom ingenting utav det hela.

Tekniken man lärde ut på den tiden gick mer eller mindre ut på att under lång tid tråka ut patienten så mycket, att han/hon gick in i trans. Kanske var det för tidkrävande och tiden omöjlig att debitera?

Jag gick själv en hypnoskurs för ett tag sedan och en hel del har hänt sedan 90-talet (eller om det nu var ännu tidigare). Man gör nu snabbinduktioner som tar max 30 sekunder och det borde väl göra hypnos betydligt mer intressant ur ett tandläkarperspektiv? Titta gärna på denna video! Självklart finns det massa andra varianter...

Anledningen att jag kom att tänka på detta är att jag råkade stöta på en paniskt rädd patient när jag var på kundbesök. Att kunna hjälpa människor som upplever så kraftig ångest och panik under ett tandläkarbesök måste ju vara fantastiskt.

Kommer hypnosen tillbaka..?

- michael åhgren

Tankar & idéer.

Denna blogg tar upp tankar och idéer som vi tycker är värda att dela med oss av.

Gör din röst hörd genom att kommentera!

Copyright 2013-2025 Åhgrens Dental AB
All rights reserved
Privacy policy